SYAHADAH

Allahyarham Hussin bin Kassim 07-07-2010 Al-Fatihah

Allahyarham Hussin bin Kassim 07-07-2010 Al-Fatihah
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh ayah

Sunday, February 8, 2009

Himpunan Rakyat Perak di Kediaman MB Nizar

uka atau tidak, mahu atau tidak, pilihanraya mesti diadakan di Perak.

Itulah pemerhatian yang dapat dirumuskan dengan melihat perkembangan mutakhir di Perak.

Suhu politik di negeri Long Jaafar benar-benar telah naik mendadak. Perhimpunan Pertahankan Kerajaan Pakatan Rakyat yang diadakan sebentar tadi di kediaman Menteri Besar Perak yang dihadiri oleh tidak kurang 30 ribu rakyat membuktikan bahawa tidak mungkin sama sekali arus kebangkitan rakyat itu dapat dibendung lagi.

TPM, Datuk Seri Najib bertanggungjawab terhadap segala kemelut yang berlaku dan beliau kini telah menjadi satu ikon kebencian rakyat Perak.

Datuk Seri Nizar telah menyatakan dengan tegas dan memberi amaran supaya jangan berlaku biadab dengan rakyat Perak, dan jangan pijak kepala rakyat sambil menegaskan hak rakyat perlu dikembalikan dengan diadakan semula pilihanraya di Perak.

"Kita akan ambil semula hak kita yang telah dirompak oleh Najib Altantuya," tegasnya.

Laungan "Allahu Akbar" dan "Reformasi" sentiasa kedengaran di sepanjang majlis ceramah yang bermula selepas Isya' itu.

Apa yang dilakukan oleh Najib yang telah memperkosa kedaulatan rakyat telah ditolak oleh rakyat dan beliau kini dihalang untuk datang ke Perak. Kemarahan rakyat Perak terhadap beliau memuncak kebelakangan ini sehingga beliau terpaksa membatalkan kedatangannya ke Perak untuk bersama-sama meraikan Tahun Bru Cina di SRJK Yuk Choy diatas nasihat pihak polis yang melihat "ancaman besar" sedang menantinya jika beliau hadir di Perak.

Ia diulangi oleh Naib Presiden DAP Pusat, Dr Tan Seng Giaw yang juga Ahli Parlimen Kepong yang dengan tegas menyeru "mari kita nyahkan Najib balik ke KL sebagaimana orang Terengganu menghalau Najib."

"Kami tidak mahu kamu (Najib) datang ke Perak" kata Tan dalam bahasa Manderin sambil mengharapkan masih ada sinar keadilan di dalam sistem kehakiman di Malaysia supaya kes ini boleh dibawa kemahkamah mendapat keputusan yang betul untuk Perak Darul Ridzuan dan bukan Darul Zalim.

Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menegaskan tujuan perhimpunan diadakan untuk menyatakan kepada seluruh Rakyat dan seluruh dunia bahawa Datuk Seri Nizar adalah Menteri Besar yang sah dan sehingga kini beliau masih seorang Menteri Besar.

Beliau telah dipilih melalui pilihanraya, walaupun dia seorang manusia yang ada kelemahan tetapi beliau tidak boleh dipecat dengan sewenang-wenangnya, kata Abdul Hadi.

"Sila beritahu apakah penyelewengan yang beliau lakukan jika ada, samada rasuah dan sebagainya." tanya Abdul Hadi.

Sambil merujuk tindakan Najib sebagai perompak kerajaan Perak Abd Hadi bertanya "adakah rakyat Perak boleh menerima kerajaan penyamun?"

Kita akan bangkit sebagai umat Malaysia yang berbagai bangsa dan agama untuk menegakkan kebaikan, kerana kita berada dalam satu kapal dan jangan benarkan orang tebuk kapal itu.

"Mari kita menghalau hantu dan jembalang yang berkuasa di Perak." seru Abdul Hadi.

"Cantas pemimpin-pemimpin yang celaka dan humbankan ke laut." katanya mengakhiri ucapannya.

Datuk Seri Anwar Ibrahim pula menyatakan bahawa kemenangan Pakatan Rakyat di Perak telah dicabuli sekalipun majoriti rakyat Perak menginginkan perubahan dan telah menabalkan Datuk Seri Nizar sebagai Menteri Besar Perak.

Anwar menegaskan bahawa kita menyokong Datuk Seri Nizar kerana jiwanya adalah jiwa yang hendak membela rakyat Perak. Dia tidak mengkayakan dirinya (sepertimana jiwa pemimpin UMNO). .

Beliau menjawab kritikan pihak tertentu yang mempersoalkan tindakan Nizar yang menganugerahkan tanah kepada penduduk kampung baru Cina di negeri Perak yang kononnya telah membelakangkan Kanun Tanah Negara.

"Apa salah bagi tanah kepada tanah kepada orang Cina dan India di Kampong Baru," tanya Anwar sambil mempersoalkan seluruh genting Hingland kepada siapa UMNO bagi? Lim Goh Tong! Bagaimana pula dengan Pangkor?

"Bagi tanah kepada taukeh Cina tidak apa, bagi tanah kepada Cina miskin salah. Kita wajib tolong orang miskin tidak mengira Melayu, Cina dan India," tambah Anwar.

Keputusan Menteri Besar Perak itu (dengan sedikit pemberian tanah kepada kaum Cina yang miskin) tidak sedikit pun menjejaskan kepentingan orang Melayu tetapi UMNO sengaja menyemarakkan sentimen perkauman untuk membangkitkan kemarahan orang Melayu.

"Pendirian PR cukup jelas, Hj Abdul Hadi, Lim Kit Siang dan saya, kita sepakat secara prinsip untuk bela rakyat dan kedaulatan raja-raja Melayu dipertahankan." tegas Anwar.

Anwar sewaktu ditanya selepas majlis ceramahnya mengenai kritikan Karpal Singh yang mendesak beliau berundur dari memimpin Pakatan Rakyat menjelaskan bahawa beliau telah pun menanyakan hal tersebut kepada Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan YB Lim Kit Siang menyatakan bahawa itu hanyalah pandangan peribadi Karpal.”

Kredit kepada
idhamlim
pinkturtle
malaysianinsider
perakexpress
cenangau

No comments: