SYAHADAH

Allahyarham Hussin bin Kassim 07-07-2010 Al-Fatihah

Allahyarham Hussin bin Kassim 07-07-2010 Al-Fatihah
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh ayah

Tuesday, July 14, 2009

PPSMI : MCA punca masyarakat Cina buta Bahasa Melayu

Nampaknya MCA nih berkeras jugak nak PPSMI nih...
saya yakin ini tidak mewakili keseluruhan kehendak masyarakat cina.
pada saya ianya hanya untuk mebela segelintir pelajar cina di bandar.
saya ada kawan sekerja bernama Felix Wong.Beliau mendapat pendidikan di US
Dia berkeras mahu PPSMi diteruskan...dia kata kite mesti sokong itu apa mahadey cakap
dan saya tahu penguasaaan Bahasa Melayu beliau amat lemah...

Semua orang tahu masyarakat cina rata2 amat mahir dalam matematik.
baik di bandar mahupun diluar bandar.
semasa saya bersekolah dahulu rakan saya berketurunan cina selalu score apabila dalam ujian matematik.persoalannya..adakah beliau belajar matematik menggunakan bahasa Inggeris???jawapannye tidak sama sekali.penguasaan B.Inggeris beliau tidak sehebat pelajar2 melayu di kelas saya

Jadi saya sememangnya tak paham kenapa MCA terus berdegil dan tidak mewakili suara akar umbi mereka yang ada di ceruk2 kampung.atau adkaah MCA cuba mahu merampas semula keyakinan masyarakat cina di bandar yang telah beralih arah kepada DAP??

Semua orang tahu tindakan Mahadey yang melaksanakan PPSMI adalah sebahagian dari tuntutan MCA. dan semasa 1999 sokongan kaum cina lah yang menyelamatkan UMNo dan BN.Namun sekarang masa dan zaman sudah berubah.Diharap Muhyidin,Najib akan mengotakan janji beliau untuk memansuhkan PPsmi.Sebarang alasan untuk tidak mahupun sebarang untuk mengubah perjanjian asal untuk memansuhkan PPSMI tidak boleh diterima sama sekali.Harus diingat...Rakyat tidak akan sama sekali teragak2 untuk menghukum BN jika tidak mengotakan janji...

Kepada MCA, kamulah punca keabnyakan kaum cina tidak mahir bertutur di dalam Bahasa Melayu. MCA kene ingat, bahawa mereka telah berjanji bersumpah setia kepada negara Malaysia dan perlu menghormati bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi...Mereka tahu mereka lemah BM...jadi sebagai tanda mahu membalas dendam syarat wajib BM di SPM, maka syarat wajib BI pula mereka laung2kan ke telinga Muhyidin....

Dan kini mereka mahu menyalak untuk mengekalkan PPSMi untuk tingkatan 4 dan 5.apa motifnya???dan kenapa pula mereka tidak mahu menyalak2 untuk PPSMI di peringkat matrikulasi dan universiti???mereka tahu SPM merupakan satu tiket mudah untuk kaum bumiputera untuk menempah tiket ke Universiti.dan mereka tahu mereka tidak ada tempat di matrikulasi...Apakah ini satu amalan politik balas dendam???

Patut MCA kene tengok cerita Pramlee sekali sekala.jangan asyik nak lena dibuai pakej2 Emperor di astro sahaja.
macam cerita P.ramlee seniman bujang lapok apabila Jaga Singh sound tepat kepada seorang watak " lu punye nasib lu makan, dia punya nasib dia makan, apa salah kamu makan sama2????"

Saya tidak berniat untuk meniup sebarang api perkauman di sini. sesungguhnya saya meyokong hak sama rata kepada semua rakyat Malaysia.kaum melayu miskin dibela,kaum cina miskin dibela,kaum india miskin dibela.tapi saya tidak boleh bertolak ansur apabila segolongan parti politik perkauman yang ingin menabur pasir di dalam periuk nasi orang Melayu.Ingat lah MCA..sebab itu ramai orang melayu dan india boleh menerima,menyambut baik,dan meyokong kepada kepimpinan DAP daripada kamu.

TATKALA RATA2 RAKYAT MALAYSIA GEMBIRA AKAN PEMANSUHAN PPSMI,TIBA2 MCA MENJADI ANJING MAHU MERENTAP SEMULA KEGEMBIRAAN RAKYAT,MEMBELAKANGAN TITIK PELUH,AIRMATA DAN DARAH PEJUANG2 BAHASA MELAYU, SEELOKNYA PARTI KAMU MENCADANGKAN KEPADA MUHYIDDIN AGAR DI BINA SEBUAH SEKOLAH MENENGAH JENIS KEBANGSAAN CINA@MCA...HA...AJARLAH ANAK2 KAMU MATEMATIK DAN SAINS DALAM BAHASA INGGERIS..TOLAK TEPI TERUS BAHASA MELAYU DAN JUGA BAHASA MANDARIN/KANTONIS KAMU...NAK JADI MAT SALEH CELUP SGT

2 comments:

cucu tok senik said...

kawan cina saya di universiti dulu kami dan kita pun tak reti beza

leh tlg link blog saya? tq
http://ushahidu.blogspot.com

Mrkolumpo said...

itulah dasar pendidikan negara kita...inilah hasil dia..one malaysia yg tak berapa nak one